caravaggio_max

Caravaggio. Stwarzanie widza

-38%
Oszczędzasz: 60,00 zł
Cena:
160,00 zł
100,00 zł
Darmowa dostawa od 199 zł
Nie dotyczy Strefy Katechety, Strefy Edukacji oraz płatności za pobraniem
Zamów teraz, a wyślemy jeszcze dziś
Dotyczy płatności on-line lub za pobraniem
  • 978-83-8144-192-6-1
  • 978-83-8144-192-6-2
  • 978-83-8144-192-6-3
  • 978-83-8144-192-6-4
  • 978-83-8144-192-6-5
  • 978-83-8144-192-6-6
Zajrzyj do książki Zajrzyj do książki

Ten album ma dwie ogromne zalety: z jednej strony pokazuje nam w oszałamiającej jakości i w dużych rozmiarach ponad 300 reprodukcji dzieł malarskich Caravaggia, powiększonych detali jego obrazów oraz prac innych artystów, z drugiej strony jest obszerną i pisaną przez wybitnego europejskiego historyka sztuki analizą twórczości geniusza, który na przełomie XVI i XVII wieku zrewolucjonizował swą stylistyką malarstwo. Refleksja obejmuje kilka kluczowych problemów tej twórczości: uwikłania w erotyzm, obecności przemocy czy skłonności do prowokacyjnej autoprezentacji. Przynosi analizę spojrzeń bohaterów, gestów i motywu dotyku, porusza kwestię relacji artysty z modelem, ukazuje proces „tworzenia” widza i przejawy jego wirtualnej obecności w dziele, interpretuje grę lustrzanych odbić w obrazach oraz ujawnia strukturę napięcia budowanego między materialnością płótna i realizmem obrazu. Obszerne fragmenty poświęcone są analizie jego malarstwa religijnego i zagadnieniu najistotniejszemu – chrześcijańskiemu realizmowi Caravaggia. Rzecz nie tylko dla konesera i historyka sztuki, ale dla każdego miłośnika malarstwa.

„Niewiele obrazów z tamtej epoki posunęło tak daleko refleksję o dwuznaczności wpisanej w akt patrzenia, kiedy to patrzenie jest zarazem ranieniem i upokarzaniem. Widzowi schwytanemu przez obraz w pułapkę nie pozostaje nic innego jak tylko otworzyć usta ze zdumienia, podobnie jak oprawca, który trzyma płaszcz i w samym środku szyderstwa zdaje się nagle uświadamiać sobie, że ten upokorzony człowiek jest Synem Bożym”.

Album upamietniający 450 rocznicę urodzin Michelangelo Merisi da Caravaggio ()

 Recenzja książki "Caravaggio. Stwarzanie widza"

"Giovanni Careri wziął na swój warsztat malowidła, jakie Caravaggio stworzył, przebywając w Rzymie, Neapolu, na Malcie i Sycylii. Przemyślenia koncentrujące się wokół poszczególnych obrazów są obszerne, co z jednej strony uwypukla niezauważane do tej pory szczegóły, z drugiej natomiast pogłębia wiedzę oraz wzmacnia wrażliwość odbiorcy. Interpretacja dzieł Caravaggia poprzedzona jest szczegółową analizą malowideł, która krok po kroku (a raczej centymetr po centymetrze) pokazuje wzajemne relacje zachodzące pomiędzy treścią obrazu a rzeczywistością. Zagłębiając się w detale poszczególnych obrazów, Giovanni Careri klasyfikuje je według kategorii; wyszczególnia ich cechy charakterystyczne; pokazuje zastosowane zabiegi, których celem było przyciągnięcie uwagi oraz pobudzenie zmysłów widza; ocenia skale różnic pomiędzy dziełami Caravaggia a malowidłami innych artystów; wreszcie – zwraca uwagę na symbolikę, wymiary, refleksyjność, a także dokonuje skojarzeń, nawiązań i porównań." Przeczytaj więcej na granice.pl

Zobacz podobne książki

5300